Demersul metodologic

Ștefan Alexandrescu a publicat aici prima parte a analizei pe baza interviurilor pe care le-am avut cu 16 din cei peste 150 de clienți de coaching cu care am lucrat în ultimii 2 ani. Articolul lui s-a focusat pe analiza cantitativă și observarea tiparelor subconștiente dominante care s-au putut observa la acești clienți, verbal și nonverbal, în timpul interviurilor și ulterior, analizând înregistrările.

Chestionarul de 15-18 întrebări a fost inspirat din LAB Profile, despre care am scris și publicat un articol în două părți, pe care le puteți citi aici și aici.

Ce lucruri interesante am aflat? Citește acum pentru a descoperi și tu ce anume poate să fie valabil și pentru alții, poate chiar pentru tine! Ștefan a făcut fișe de frecvențe pentru a surprinde răspunsurile cele mai frecvente care au fost acordate liber, din conținutul răspunsurilor. Apoi, reunind toate răspunsurile s-a putut contura, detaliu cu detaliu, un plan de ansamblu. Care este portretul ideal al coachului, în opinia clientului mediu de coaching definit în articolul ”Profilul clientului mediu de coaching. Analiza cantitativă a 16 interviuri pe 23 de dimensiuni.”?

  

Ce vor clienții de la un coach

  • direcționare, conducerea discuției metodic prin întrebări inteligente și potrivite, care să creeze noi perspective, să se exprime sincer, să vorbească la subiect, orientare spre obiective;

  • înțelegere, acceptare, deschidere, receptivitate, ascultare activă, empatie, inteligență emoțională, interacțiune, non-judecare, încredere, prezență, rapport non-verbal;

  • informare, cunoștințe, capacitate de interpretare, recunoașterea tiparelor în conținutul clientului;

  • experiență, intuiție, resurse, soluții, rezultate, tehnici, modele;

  • prezentare bună, profesionalism, recomandări, să ofere o ședință gratuită demonstrativ, succes în propria viață, credibilitate;

  • să reușească să găsească potențialul în fiecare;

  • să creeze un mediu de siguranță și încredere;

  • provocativ (să știe unde să oprească clientul, să-i arate ce are de conștientizat, să-l facă să discute cu sine, oglindă umană suficient de bună cât să orienteze clientul spre cel mai bun punct).

  

Ce apreciază intervievații la coachul Ștefan Drăgan

Intervievații au apreciat la mine cel mai mult (primele 10 trăsături cel mai curent menționate):

  1. Ascultarea, receptivitatea, feed-back-ul, rapportul care se manifestă în discuții. Asta denotă flexibilitatea pe care pare că reușesc să o manifest. Asta corespunde cu o valoare foarte importantă pentru mine, libertatea de exprimare.

  2. Informarea, cunoștințele, capacitatea de a ști ce spun, recunoscând ceea ce este important a fi conștientizat, ca urmare a formării, a experienței și inteligenței. Asta este o confirmare a valorii pe care am investit-o în educația mea din 2015. Cred că mă poziționează drept un coach preocupat de pregătirea sa profesională.

  3. Implicarea, interesul, disponibilitatea de a-l pune pe interlocutor pe primul loc, respectul demonstrat prin prezență duc cu perseverență la descoperirea resurselor și soluțiilor. Astfel, reușesc să contribui prin dedicare la motivarea clienților spre atingerea obiectivelor.

  4. O ghidare precisă ce direcționează clientul metodic spre clarificare. Analiza atentă la detalii relevante pe care invit să o facă fiecare client are o structură clară. Are un parcurs concentrat pe organizarea informațiilor și a resurselor. Așa, clientul se orientează singur către concluzii și se concentrează pe ordinea stabilită în scopul atingerii obiectivului ales.

  5. Încrederea pe care clienții mi-o oferă se bazează pe familiaritatea pe care ei o resimt cu mine și pe disponibilitatea de a oferi demonstrații gratuite care câștigă încredere și prin rezultate. De asemenea, încrederea se bazează și pe respectarea confidențialității. Asta respectă etica și creează un mediu sigur. În acest mediu, fiecare se simte deschis și liber să se exprime fără a fi judecat.

  6. Realizările și rezultatele obținute în atingerea obiectivelor se manifestă prin avansări în carieră, promovarea unor examene, creșteri financiare sau rezultate educaționale deosebite. Acestea vin în consonanță cu strategia mea practică de a mă interesa prin follow-up de progresele clienților.

  7. Inteligența emoțională oferă o poartă spre apropiere, empatie și îi inspiră pe clienți să se deschidă nu doar prin proximitate, ci și prin înțelegere. Având experiența interacțiunii cu mine, clienții se deschid și își exprimă sincer emoțiile, obținând mai multă armonie în viața lor.

  8. Perspectivele diferite pe care un coach le poate inspira provin din a face diferit lucrurile, a oferi propria unicitate, care îl diferențiază. Se pare că am ”acel ceva” care creează legătură între clienții mei și mine.

  9. Curiozitatea mă inspiră cu creativitate spre a pune întrebările potrivite care duc la insight.

  10. Profesionalismul și seriozitatea cu care abordez obiectivele fiecărui client este recompensată de o implicare a clienților în procesul de coaching. De asemenea, comportamentul meu convinge clientul mediu de coaching să îmi ofere încrederea și respectul lor ca profesionist în coaching.

  

Ce s-ar fi întâmplat pentru acești clienți fără coaching

Consecințele negative remarcate în situația în care nu ar fi apelat la serviciile mele de coaching listează rezultate de genul:

  • repetarea tiparului care menține situația în blocaj, în absență de perspective;

  • disconfort, frustrare, presiune;

  • pierdere de timp, amânare;

  • abandon, lipsă de curaj;

  • neidentificarea resurselor, ineficiență, lipsă de organizare, căi ocolitoare, rătăcire în detalii irelevante, ”șantier în lucru”, pași de pitic în loc de pași de uriaș;

  • lipsa de conștientizare a problemelor și blocajelor.

 

Ce preferă să lucreze clienții

Care sunt exemple de direcții pentru dezvoltare personală și profesională? În primăvara lui 2017, pentru intervievați se aflau (aleatoriu):

  • creșterea competitivității în piață;

  • prioritizarea și disciplinarea implicării în proiecte și idei profesionale;

  • continuarea și dezvoltarea obiectivelor anterioare, deja atinse;

  • crearea unor relații de încredere cu partenerii de afaceri;

  • creșterea inteligenței financiare prin antrenamentul deciziilor și educației în această arie;

  • performarea la anumite examene;

  • luarea unor decizii tranșante dificile;

  • creșterea volumului afacerii sau a vânzărilor;

  • creșterea nivelului de satisfacție personală și fericire;

  • creșterea nivelului de inteligență emoțională;

Toate aceste direcții sunt demne de inspirat și optimizat obiective în coaching.

După interviuri, am primit confirmarea că eforturile mele de pregătire au avut succes. Am aflat că ce am de oferit în coaching se potrivește în mare cu așteptările și necesitățile clientului mediu de coaching. Serviciul meu are o valoare mai mare decât am estimat inițial. Asta mă ajută să-mi consolidez încrederea în proces. Mă bucur că am de oferit o contribuție relevantă și promptă în viața clienților care aleg să-mi folosească serviciile de coaching.

Mulțumesc mai întâi clienților care au răspuns la întrebări, apoi tuturor clienților care mi-au acordat încrederea lor. Alături de ei, aspir să-mi consolidez experiența pentru a-i sprijini în obiectivele lor. De asemenea, le mulțumesc formatorilor mei. Ei mi-au oferit modele și tehnici de lucru prin care să-mi antrenez abilitățile. Mulțumesc și comunității Coaching Experts pe care am căutat s-o încheg, prin evenimente și grupul de Facebook. Lor le mulțumesc mai ales pentru inițiativele cu care au venit și entuziasmul cu care au răspuns. De asemenea, mulțumesc cititorilor blogului meu și în mod deosebit ție, că mă citești. Vă invit pe fiecare din voi să rămână alături, aproape de mine! Voi toți mă sprijiniți să devin un coach mai bun! Vă doresc ca în preajma sărbătorilor să aveți mai multă inspirație și succese în atingerea obiectivelor care contează pentru fiecare din voi!

Articol de Ștefan Drăgan

Interviuri de Ștefan Drăgan și Ștefan Alexandrescu

Metodologie: Ștefan Alexandrescu, autorul primei cercetări românești de marketing folosind programarea neuro-lingvistică

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

What do you think about this article?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ai citit un articol nou, interesant sau impresionant?

Ești interesat de dezvoltarea ta personală și profesională?

Înscrie-te la newsletter-ul meu și vei primi săptămânal și mai multe surse de inspirație!

Te-ai înscris cu succes la newsletter!