Demersul metodologic

Am publicat aici prima parte a analizei pe baza interviurilor pe care le-am avut cu 16 din cei peste 150 de clienți de coaching cu care am lucrat în ultimii 2 ani. Postul anterior s-a focusat pe analiza cantitativă și observarea tiparelor subconștiente dominante care s-au putut observa verbal și nonverbal în timpul interviurilor și ulterior, analizând înregistrările.

Chestionarul de 15-18 întrebări a fost inspirat din LAB Profile, despre care am publicat un articol în două părți, pe care le puteți citi aici și aici.

Ca urmare a analizei calitative, observăm de asemenea câteva lucruri interesante. Analiza calitativă a fost realizată pe baza unor fișe de frecvențe pentru a surprinde răspunsurile cele mai frecvente care au fost acordate liber, din conținutul răspunsurilor. Mai departe, am reunit toate răspunsurile pentru a contura, detaliu cu detaliu, un plan de ansamblu general: care este portretul ideal al coachului, în opinia clientului mediu de coaching definit în articolul anterior.

Ce vor clienții de la un coach

Intervievații au realizat o schiță de profil a trăsăturilor pe care este important ca un coach să le aibă, în general:

  • direcționare, conducerea discuției metodic prin întrebări inteligente și potrivite, care să creeze noi perspective, să se exprime sincer, să vorbească la subiect, orientare spre obiective;

  • înțelegere, acceptare, deschidere, receptivitate, ascultare activă, empatie, inteligență emoțională, interacțiune, non-judecare, încredere, prezență, rapport non-verbal;

  • informare, cunoștințe, capacitate de interpretare, recunoașterea tiparelor în conținutul clientului;

  • experiență, intuiție, resurse, soluții, rezultate, tehnici, modele;

  • prezentare bună, profesionalism, recomandări, să ofere o ședință gratuită demonstrativ, succes în propria viață, credibilitate;

  • să reușească să găsească potențialul în fiecare;

  • să creeze un mediu de siguranță și încredere;

  • provocativ (să știe unde să oprească clientul, să-i arate ce are de conștientizat, să-l facă să discute cu sine, oglindă umană suficient de bună cât să orienteze clientul spre cel mai bun punct).

Ce apreciază intervievații la coachul Ștefan Drăgan

Intervievații au apreciat la cel mai mult (primele 10 trăsături cel mai curent menționate):

  1. Ascultarea, receptivitatea, feed-back-ul, rapportul care se manifestă în discuții. Asta denotă flexibilitatea pe care se pare că reușesc să o manifest, ceea ce corespunde cu o valoare foarte importantă pentru mine, libertatea de exprimare.

  2. Informarea, cunoștințele, capacitatea de a ști ce spun, recunoscând ceea ce este important a fi conștientizat, ca urmare a formării, a experienței și inteligenței. Asta este o confirmare a valorii pe care am investit-o în educația mea din 2015, care mă poziționează drept un coach preocupat de pregătirea sa profesională.

  3. Implicarea, interesul, disponibilitatea de a-l pune pe interlocutor pe primul loc, respectul demonstrat prin prezență duc cu perseverență la descoperirea resurselor și soluțiilor prin care eu reușesc să contribui prin dedicare la motivarea clienților spre atingerea obiectivelor.

  4. O ghidare precisă, care direcționează clientul metodic spre clarificare. Analiza atentă la detalii relevante pe care invit să o facă fiecare client are o structură clară și un parcurs concentrat pe organizarea informațiilor și a resurselor. Astfel, clientul se orientează singur către concluzii și se concentrează pe ordinea stabilită în scopul atingerii obiectivului ales.

  5. Încrederea pe care clienții mi-o oferă se bazează pe familiaritatea pe care ei o resimt cu mine, disponibilitatea de a oferi demonstrații gratuite care câștigă încredere și prin rezultate, și prin respectarea confidențialității, ceea ce respectă etica și creează un mediu sigur în care fiecare client se simte deschis și liber să se exprime fără a fi judecat.

  6. Realizările și rezultatele obținute în atingerea obiectivelor se manifestă prin avansări în carieră, luarea unor examene, creșteri financiare și rezultate educaționale deosebite. Acestea vin în consonanță cu strategia mea practică de a mă interesa prin follow-up de progresele clienților.

  7. Inteligența emoțională oferă o poartă spre apropiere, empatie și îi inspiră pe clienți să se deschidă nu doar prin proximitate, ci și prin înțelegere. Având experiența interacțiunii cu mine, clienții se deschid și își exprimă sincer emoțiile, obținând mai multă armonie în viața lor.

  8. Perspectivele diferite pe care un coach le poate inspira provin din a face diferit lucrurile, a oferi propria unicitate, care îl diferențiază. Se pare că am ”acel ceva” care creează legătură între clienții mei și mine, care îi inspiră să revină.

  9. Curiozitatea mă inspiră cu creativitate spre a pune întrebările potrivite care duc la insight.

  10. Profesionalismul și seriozitatea cu care abordez obiectivele fiecărui client este recompensată de o implicare a clienților în procesul de coaching. De asemenea, comportamentul meu convinge clientul mediu de coaching să îmi ofere încrederea și respectul lor ca profesionist în coaching.

Ce s-ar fi întâmplat pentru acești clienți fără coaching

Consecințele negative remarcate în situația în care nu ar fi apelat la serviciile mele de coaching listează rezultate de genul:

  • repetarea tiparului care menține situația în blocaj, în absență de perspective;

  • disconfort, frustrare, presiune;

  • pierdere de timp, amânare;

  • abandon, lipsă de curaj;

  • neidentificarea resurselor, ineficiență, lipsă de organizare, căi ocolitoare, rătăcire în detalii irelevante, ”șantier în lucru”, pași de pitic în loc de pași de uriaș;

  • lipsa de conștientizare a problemelor și blocajelor.

 

Ce preferă să lucreze clienții

Între direcțiile pentru dezvoltare personală și profesională pe care susțineau în primăvara lui 2017 că doresc să se concentreze mai departe clienții intervievați se numără (în ordine aleatorie):

  • creșterea competitivității în piață;

  • prioritizarea și disciplinarea implicării în proiecte și idei profesionale;

  • continuarea și dezvoltarea obiectivelor anterioare, deja atinse;

  • crearea unor relații de încredere cu partenerii de afaceri;

  • creșterea inteligenței financiare prin antrenamentul deciziilor și educației în această arie;

  • performarea la anumite examene;

  • luarea unor decizii tranșante dificile;

  • creșterea volumului afacerii sau a vânzărilor;

  • creșterea nivelului de satisfacție personală și fericire;

  • creșterea nivelului de inteligență emoțională;

Toate aceste direcții sunt demne de inspirat și optimizat obiective în coaching.

Drept urmare a acestor interviuri, am primit confirmarea că eforturile mele de pregătire au avut succes, că ceea ce am eu de oferit în coaching se potrivește în mare parte cu așteptările și necesitățile clientului mediu de coaching și că serviciul meu are o valoare mai mare decât am estimat inițial, ceea ce mă ajută să îmi consolidez încrederea de coach și să mă bucur că am de oferit o contribuție relevantă și promptă în viața clienților care aleg să folosească serviciile mele de coaching.

Pe această cale, țin să mulțumesc în primul rând clienților care au fost de acord să îmi răspundă la întrebări, apoi tuturor clienților care mi-au acordat încrederea lor, alături de care aspir să-mi consolidez experiența pentru a-i sprijini în obiectivele lor. De asemenea, le mulțumesc formatorilor mei care mi-au oferit modele și tehnici de lucru prin care să-mi antrenez abilitățile. Mai mulțumesc și comunității de coaching pe care am început să o încheg prin evenimentele organizate, prin grupul de Facebook și prin inițiativele cu care au venit și entuziasmul cu care au răspuns. În cele din urmă dar nu în ultimul rând, mulțumesc cititorilor blogului meu, pe care îi invit să rămână alături pentru a citi și alte articole interesante!

Voi toți mă sprijiniți să devin un coach mai bun! Vă doresc multă inspirație și succese în atingerea obiectivelor care contează pentru fiecare din voi!

Articol de Ștefan Drăgan

Interviuri de Ștefan Drăgan și Ștefan Alexandrescu

Metodologie: Ștefan Alexandrescu, autorul primei cercetări românești de marketing folosind programarea neuro-lingvistică

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Ce părere ai despre acest articol?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ai citit un articol nou, interesant sau impresionant?

Ești interesat de dezvoltarea ta personală și profesională?

Înscrie-te la newsletter-ul meu și vei primi săptămânal și mai multe surse de inspirație!

Te-ai înscris cu succes la newsletter!