Nu știu dacă știai deja sau nu, dar în coaching când vine vorba despre problemele care se rezolvă și obiectivele care sunt atinse e nevoie de max 3-5 ședințe de 50-60min. Și sunt cazuri când o ședință este suficiență pentru a produce o schimbare în client care apoi conduce la rezolvarea problemei sau atingerea obiectivului.

Chiar și mai mult, eu cred că se poate și ma bine. Pe viitor sper să mă regăsesc în acest banc despre coaching:

– Se poate să îmi faci coaching într-o oră?
– Cu siguranță se poate, a răspuns Coach-ul.
– Dar o oră nu este prea puțin?
– Nu! De fapt durează cu 59 de minute mai mult.

Și apropo de cât durează o ședință de coaching, ieri am avut o practică de coaching unde am observat o ședință de 10 min în care clientul a spus din start tot ce era de spus despre situație și despre ea ca persoană și, desigur, ce își dorește ea de fapt. Totul în primul minut de ședință.

Am uitat să menționez, poate că titlul ți se pare familiar. Așa e! Există deja o carte scrisă de Eric Berne, numită Ce spui după “Bună ziua”, despre cum se scriu scenariile de viață create în copilărie și cum îl poți descoperi pe al tău. Asemănarea între acea carte și acest articol este că amândouă pleacă de la premiza că o persoană spune foarte mult despre ea și povestea ei chiar din prima clipă de după ce te-a salutat.

Așadar, cu acordul clientului, o să îți dau câteva indicii despre ce spune clientul după ce spune “Bună ziua” unui coach.

Coach: Ce ți-ai dori de la ședința de azi?
Client: În urma ședinței de astăzi mi-aș dori să… pot pe viitor să… am încredere în oameni.

În acest moment, dacă lăsăm coaching-ul la o parte, putem să presupunem:

  • “viitor”, “oameni” – limbaj general, non-specific, evaziv, “viitor” = “evit trecutul”, “oameni” = “evit anumiți indivizi”, “evit pentru că mi-au cauzat o suferință” (da! oamenii evită suferința)
  • “mi-aș dori să… pot” = “în prezent nu pot”
  • “să… pot […] să” = o abilitate, o modalitate, o strategia de a face ceva, de a obține ceva
  • “să …” = 2 pauze de suspensie chiar înainte de a exprima ceea ce își dorește, un timp de gândire pentru a “traduce” din ceea ce am în minte în limbaj profund (subconștient) în limbaj de suprafață sau un timp de trecere de la un nivel neurologic la altul
  • “pe viitor” – există o situație specifică (loc, timp, persoană) în care vreau să am încredere în “oameni”, altfel ar fi zis “În urma ședinței de astăzi mi-aș dori ca de acum încolo să am încredere în toți oameni.”
  • “am încredere în oameni” – separată de restul frazei prin pauză de suspensie, poate fi o valoare sau convingere (aici am trișat puțin, tonul pe care a spus-o a scos partea asta în evidență)
  • Scenariu – În trecut aveam încredere în oameni. Până când în anumite momente anumite persoane mi-au înșelat încrederea în oameni. Prin urmare în prezent nu mai am încredere în oameni. Dar în viitor am nevoie de încredere în anumite persoane pentru a obține ceva important pentru mine.
  • Interpretare – Este important pentru mine să am încredere în oameni, dar în același timp este important să mă simt în siguranță. Ce strategie să adopt ca să le obțin pe amândouă? 

“Hai mă Ștefane! Cum să “presupui” toate acestea doar din primele vorbe pe care le scoate cineva pe gură?!” Chiar așa! Cum? Am stat acasă 1-2h după ședință ca să învârt și să repet în minte cuvintele clientului pentru a construi acestă imagine. E ca mestecatul la masă: cu cât mesteci mai bine mâncarea pe care o ingerezi cu atât e nevoie să mănânci mai puțină mâncare deoarece aparatul digestiv poate să extragă mai eficace nutrienții din aceasta.

În mod normal într-o ședință de coaching nu ai timp să rumegi bine cuvintele clientului, să faci deducții logice sau judecății, și chiar dacă ai, acestea inerent vor fi puse sub semnul întrebării. Doar rolul coach-ului este să observe și să pună pe tapet judecățile clientului, nu pe ale sale.

Așadar ce face coach-ul dacă nu are presupuneri?

Life-Coaching-threadPăi de exemplu ar putea pune întrebările clasice de coaching despre ce își dorește clientul (starea dorită):

  • Dacă ai putea să ai încredere în oameni în ce situație ai vrea să se întâmple asta? (Când? Unde? – nivel Mediu)
  • Dacă ai putea să ai încredere în oameni care este prima persoană în care ai avea încredere? (Cu cine? – nivel Mediu)
  • Ce o să se întâmple în momentul în care o să ai încredere în oameni? (Ce? – nivel Comportament)
  • Dar dacă ai putea să ai încredere în oameni cum ai ajunge să ai încredere într-un om? (Cum? – nivel Abilități)
  • Cum știi că ai încredere în oameni? Ce înseamnă pentru tine încrederea în oameni? (Ce crezi? – nivel Convingeri)
  • Ce obții de fapt atunci când ai încredere în oameni? (Ce este important? – nivel Valori)
  • Îți dorești ca să poți pe viitor să ai încredere în oameni?! Și ce spune asta despre tine? (Cine ești tu? – nivel Identitate)

sau pe scurt:

  • În ce situație în viitor vrei de fapt să ai încredere? În cine vrei de fapt să ai încredere?
  • Ce o să se întâmple în momentul în care o să ai încredere?
  • Cum o să procedezi să ajungi să ai încredere?
  • Cum vei știi că vei avea încredere? Ce este pentru tine încrederea?
  • Ce este important pentru tine la avea încredere?
  • Cine ești tu atunci când ai încredere?

Am fi putut explora puțin și realitatea prezentă (starea curentă):

  • Pe viitor?! Și în prezent?
  • Față de cine?
  • Ce s-a întâmplat ultima dată?
  • Cum explici asta?
  • Ce obții în schimb?
  • Ce spune asta despre tine?

Dar în schimb un coach bun tace și ascultă și ascultă… și observă. Și știi ce am mai observat eu în ce a spus clientul în primul minut de după “Bună ziua”? Uite că mi-am notat câteva…

  • “îmi spun […] e bine să acord credit oamenilor”
  • “mi-am dorit să am încredere în oameni”
  • 2 x “am încredere în… oameni”
  • “dacă nu-i acordam credit acelei persoane era bine”
  • “am ales să am încredere pentru că îmi doresc să am încredere”

Însă un coach și mai bun “face pe prostul” (pentru că chiar este… neștiutor în ceea ce privește realitatea clientului). Și așadar tot în primul minut după ce spune “Bună ziua” el la un moment dat va întreba: Și ce îți dorești tu de fapt?

What do you think about this article?

Do you like what you've read?

Do you like what you've read?

Have you read a new, interesting or impressing article?

Are you interested in your personal and professional development?

Subscribe to my weekly newsletter and you will receive more inspiration!

You have Successfully Subscribed!