Atât timp cât trăim, spre deosebire de cei care nu fac asta, avem experiențe. Le putem numi subiective, deși nu există experiențe obiective deoarece o experiență implică un „subiect”. Și cum acest subiect în majoritatea din cazuri ești chiar TU atunci s-ar putea să te intereseze cele ce urmează 🙂

Dar cum poate fi descrisă o experiență? Uite un exemplu:

A: Ce ai mai făcut?
B: Am alergat.

În mod clar, ai spune că, este un exemplu cam prost pentru că dă naștere unor întrebări precum: Unde? Când? Cu cine? Cum? De ce? Cine? Pentru cine? Pentru ce? Dar tocmai de aia am ales acest exemplu!

În mod evident când vine vorba de o experiență există niște elemente care ne interesează (de unde și întrebările).

PNN1În NLP (Programare Neuro-Lingvistică) aceste elemente sunt structurate pe mai multe niveluri, numite neurologice (pentru că neuroni – creier – minte). Aceste niveluri neurologice formează o structură sau model numit Piramida Nivelurilor Neurologice.

Plecând dinspre suprafață (aspecte direct observabile) spre interior (minte, emoții, spirit) nivelurile neuronale sunt:

  1. Mediu – Numit și Context, descrie locul, timpul și persoanele prezente.
  2. Comportament – Reprezintă acțiunile pe care le facem, inclusiv ceea ce comunicăm (în exterior).
  3. Abilități – Acestea sunt obiceiurile, strategiile de gândire și abilitățile fizice.
  4. Convingeri – Acestea sunt principiile și presupunerile care ghidează acțiunea la nivel mental.
    Valori – Acestea sunt motivul pentru care facem ceea ce facem, ce este important pentru noi (sănătate, avuție, fericire, iubire, etc) și ne ghidează la nivel emoțional.
  5. Rol (Identitate) – Încorporează împreună un set de valori, convingeri și abilități. Îți dă senzația de sine că ești OK, întreg, că ai o valoare și un scop în viață. O persoană poate avea mai multe roluri în viață (copil, adult, părinte, expert, antreprenor, mentor, etc) fiecare cu propriu set de valori, convingeri și abilități.
  6. Spiritualitate – Numită și conexiune (dincolo de sine), înglobează legătura pe care o ai cu entitatea din care faci parte (familie, organizație, etc), misiunea pe care o ai în cadrul ei, regulile și legile după care aceasta funcționează. Crează sentimentul de apartență la ceva dincolo de tine.

În cadrul unei experiențe, pentru a afla pe fiecare nivel ce se „întâmplă” putem pune câteva întrebări:

  1. Mediu – Unde? Când? Cu cine?
  2. Comportament – Ce?
  3. Abilități – Cum?
  4. Convingeri și Valori – De ce?
  5. Rol (Identitate) – Cine?
  6. Spiritualitate – Pentru cine? Pentru ce?

Cum folosim aceste întrebări?! Hai să vedem pe un exemplu „sărac în conținut” cum putem să îl „îmbogățim”.

A: Ce ai mai făcut?
B: Am alergat.
A: Da?! Zi-mi mai multe detalii! Unde, când, cu cine?
B: Păi uite cu prietena mea, în Parcul IOR, azi-dimineață.
A: Pare interesant… Să încerc și eu? Cum aș putea face asta?
B: Nu e mare lucru. Te îmbraci spor sau lejer, iei o sticlă cu apă de 0.5L cu tine, alergi cu max. 10-12km/h cam 1-2 ore cu luat pauze de odihnă. Poți eventual să iei cu tine și un MP3 player ca să îți ții mintea ocupată.
A: Nu pare complicat… Dar, auzi?! Tu de ce te-ai apucat de alergat?
B: Este un obicei bun. Toți oameni de succes fac jogging. Și în plus acum mă simt mult mai bine, am mai multă energie și parcă am libertatearealizez mult mai multe.
A: Ce tare! Este prima dată când aud chestiile astea… Anul trecut nu erai așa. Cu siguranță toate astea te-au făcut să fii cineva acum…
B: Da! Acum sunt un alergător chiar bun :))
A: Bravo măi! Și la anul? Și peste doi ani? Azi alergi poate pentru tine, dar mâine… Pentru ce? Pentru cine?
B: Bună întrebare. Aș putea să fac ce a făcut și Paul Ardeleanu în proiectul Alergăm Pentru Educație. Aș putea și eu să alerg pentru a strânge fonduri, de exemplu, pentru copiii supradotați.

Și așa cu doar câteva întrebări poți descoperi sau chiar schimba o experiență, o persoană, o viață.

Am zis schimbare?! Ca o paranteză, dacă nu știai deja, am blog chiar pe tema asta, a întrebărilor care generează schimbarea – Întrebări care Schimbă Vieți.

Dar Piramida Nivelurilor Neurologice și întrebările de explorare nu sunt utile doar pentru a „interoga” o persoană. Acest model și aceste întrebări pot fi folosite în multe domenii și situații precum:

  • auto-coaching
  • coaching
  • jurnalism
  • terapii
  • învățare rapidă
  • negocieri
  • public speaking
  • afaceri
  • profilul cumpărătorului
  • marketing
  • vânzări
  • HR
  • management
  • leadership
  • organizare de evenimente
  • dezvoltarea de produse

Dacă ești interesat de vreunul dintre aceste subiecte atunci merită să te abonezi la newsletter-ul meu. Voi trata toate aceste domenii și acele situați în care poți folosi acest model pentru a crea experiențe excepționale. Și desigur tu vei fi printre primii care vor citi toate acestea și printre primii care le vor putea aplica.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone

Ce părere ai despre acest articol?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ți-a plăcut ce ai citit?

Ai citit un articol nou, interesant sau impresionant?

Ești interesat de dezvoltarea ta personală și profesională?

Înscrie-te la newsletter-ul meu și vei primi săptămânal și mai multe surse de inspirație!

Te-ai înscris cu succes la newsletter!