Atât timp cât trăim, spre deosebire de cei care nu fac asta, avem experiențe. Le putem numi subiective, deși nu există experiențe obiective deoarece o experiență implică un “subiect”. Și cum acest subiect în majoritatea din cazuri ești chiar TU atunci s-ar putea să te intereseze cele ce urmează 🙂

Dar cum poate fi descrisă o experiență? Uite un exemplu:

A: Ce ai mai făcut?
B: Am alergat.

În mod clar, ai spune că, este un exemplu cam prost pentru că dă naștere unor întrebări precum: Unde? Când? Cu cine? Cum? De ce? Cine? Pentru cine? Pentru ce? Dar tocmai de aia am ales acest exemplu!

În mod evident când vine vorba de o experiență există niște elemente care ne interesează (de unde și întrebările).

PNN1În NLP (Programare Neuro-Lingvistică) aceste elemente sunt structurate pe mai multe niveluri, numite neurologice (pentru că neuroni – creier – minte). Aceste niveluri neurologice formează o structură sau model numit Piramida Nivelurilor Neurologice.

Plecând dinspre suprafață (aspecte direct observabile) spre interior (minte, emoții, spirit) nivelurile neuronale sunt:

  1. Mediu – Numit și Context, descrie locul, timpul și persoanele prezente.
  2. Comportament – Reprezintă acțiunile pe care le facem, inclusiv ceea ce comunicăm (în exterior).
  3. Abilități – Acestea sunt obiceiurile, strategiile de gândire și abilitățile fizice.
  4. Convingeri – Acestea sunt principiile și presupunerile care ghidează acțiunea la nivel mental.
    Valori – Acestea sunt motivul pentru care facem ceea ce facem, ce este important pentru noi (sănătate, avuție, fericire, iubire, etc) și ne ghidează la nivel emoțional.
  5. Rol (Identitate) – Încorporează împreună un set de valori, convingeri și abilități. Îți dă senzația de sine că ești OK, întreg, că ai o valoare și un scop în viață. O persoană poate avea mai multe roluri în viață (copil, adult, părinte, expert, antreprenor, mentor, etc) fiecare cu propriu set de valori, convingeri și abilități.
  6. Spiritualitate – Numită și conexiune (dincolo de sine), înglobează legătura pe care o ai cu entitatea din care faci parte (familie, organizație, etc), misiunea pe care o ai în cadrul ei, regulile și legile după care aceasta funcționează. Crează sentimentul de apartență la ceva dincolo de tine.

În cadrul unei experiențe, pentru a afla pe fiecare nivel ce se “întâmplă” putem pune câteva întrebări:

  1. Mediu – Unde? Când? Cu cine?
  2. Comportament – Ce?
  3. Abilități – Cum?
  4. Convingeri și Valori – De ce?
  5. Rol (Identitate) – Cine?
  6. Spiritualitate – Pentru cine? Pentru ce?

Cum folosim aceste întrebări?! Hai să vedem pe un exemplu “sărac în conținut” cum putem să îl “îmbogățim”.

A: Ce ai mai făcut?
B: Am alergat.
A: Da?! Zi-mi mai multe detalii! Unde, când, cu cine?
B: Păi uite cu prietena mea, în Parcul IOR, azi-dimineață.
A: Pare interesant… Să încerc și eu? Cum aș putea face asta?
B: Nu e mare lucru. Te îmbraci spor sau lejer, iei o sticlă cu apă de 0.5L cu tine, alergi cu max. 10-12km/h cam 1-2 ore cu luat pauze de odihnă. Poți eventual să iei cu tine și un MP3 player ca să îți ții mintea ocupată.
A: Nu pare complicat… Dar, auzi?! Tu de ce te-ai apucat de alergat?
B: Este un obicei bun. Toți oameni de succes fac jogging. Și în plus acum mă simt mult mai bine, am mai multă energie și parcă am libertatearealizez mult mai multe.
A: Ce tare! Este prima dată când aud chestiile astea… Anul trecut nu erai așa. Cu siguranță toate astea te-au făcut să fii cineva acum…
B: Da! Acum sunt un alergător chiar bun :))
A: Bravo măi! Și la anul? Și peste doi ani? Azi alergi poate pentru tine, dar mâine… Pentru ce? Pentru cine?
B: Bună întrebare. Aș putea să fac ce a făcut și Paul Ardeleanu în proiectul Alergăm Pentru Educație. Aș putea și eu să alerg pentru a strânge fonduri, de exemplu, pentru copiii supradotați.

Și așa cu doar câteva întrebări poți descoperi sau chiar schimba o experiență, o persoană, o viață.

Am zis schimbare?! Ca o paranteză, dacă nu știai deja, am blog chiar pe tema asta, a întrebărilor care generează schimbarea – Întrebări care Schimbă Vieți.

Dar Piramida Nivelurilor Neurologice și întrebările de explorare nu sunt utile doar pentru a “interoga” o persoană. Acest model și aceste întrebări pot fi folosite în multe domenii și situații precum:

  • auto-coaching
  • coaching
  • jurnalism
  • terapii
  • învățare rapidă
  • negocieri
  • public speaking
  • afaceri
  • profilul cumpărătorului
  • marketing
  • vânzări
  • HR
  • management
  • leadership
  • organizare de evenimente
  • dezvoltarea de produse

Dacă ești interesat de vreunul dintre aceste subiecte atunci merită să te abonezi la newsletter-ul meu. Voi trata toate aceste domenii și acele situați în care poți folosi acest model pentru a crea experiențe excepționale. Și desigur tu vei fi printre primii care vor citi toate acestea și printre primii care le vor putea aplica.

What do you think about this article?

Do you like what you've read?

Do you like what you've read?

Have you read a new, interesting or impressing article?

Are you interested in your personal and professional development?

Subscribe to my weekly newsletter and you will receive more inspiration!

You have Successfully Subscribed!